Zomerbanden

De prijs is niet het enige criterium dat een rol speelt bij de keuze van de juiste banden. Banden moeten namelijk perfect in evenwicht zijn, op elk niveau.  Hieronder nog enkele tips waarmee u best rekening houdt indien u veilig de baan op wilt.

Slijtage
Controleer één keer per maand de bandenspanning.  Vergeet ook niet het reservewiel na te kijken!  Bij de controle kunt u de profieldiepte nagaan. Deze moet aan een wettelijk minimum van 1.6mm voldoen. Daarbovenop verzekert een dieper profiel ook altijd meer grip.
Bandenkeuze
Het is bij wet verboden om verschillende types banden met verschillende structuren op eenzelfde as te monteren. Het type band wordt bepaald door het merk, de afmeting, de gebruikscategorie, de structuur (diagonaal of radiaal), het snelheidssymbool en de belastingsindex. Wij vertellen u graag welke banden het meeste geschikt zijn voor uw wagen.
Uitbalancering
Een wiel in onbalans veroorzaakt trillingen die hinderlijk zijn voor de bestuurder (comfort, veiligheid) maar ook voor de auto en de band (abnormale slijtage). De balans van een wiel wordt gecorrigeerd door de aanpassing van de hoeveelheid en de positie van de balanceergewichten die het slingerend effect moeten compenseren.
Uitlijning
Een slechte uitlijning (wanneer de wielen niet parallel aan elkaar in een recht spoor lopen) leidt tot een slechte wegligging en vroegtijdige slijtage van de banden. Laat de uitlijning corrigeren nadat u de onderdelen van de vooras hebt laten vervangen, na een schok, indien uw banden onregelmatig slijten of indien het stuur naar links of rechts trekt.
Wanneer uitlijnen ?
- de banden slijten onregelmatig
- de auto trekt naar 1 kant (links of rechts)
- de auto stuurt zwaar of licht
- het stuur draait niet goed terug
Europees bandenlabel
Bandenfabrikanten rangschikken hun producten vanaf heden in 7 categorieën. Gaande van categorie A (grootste grip en brandstofefficiëntie) tot categorie G (laagste grip en brandstofefficiëntie).
Het geluid dat de band produceert wordt uitgedrukt in 1,2 of 3 zwarte golven.
De brandstofefficiëntie van de band staat los van andere parameters die een belangrijke invloed op het verbruik van de wagen hebben zoals de rijstijl, de bandenspanning en het onderhoud van de auto.
1. Brandstofefficïëntie en rolweerstand (verbruik)
Dit is de weerstand die een band ondervindt bij het raken van de grond. Minder rolweerstand betekent dat er minder energie nodig is om de band te laten rollen, en dus minder brandstof. De rolweerstand vertegenwoordigt ongeveer 20% van het brandstofverbruik van een auto. Een auto met 4 banden klasse A kan tot 7.5% zuiniger zijn dan dezelfde auto met 4 banden van klasse G. Dit komt overeen met een besparing van meer dan 300 euro over het hele bandenleven.
2. Grip op nat wegdek (remafstand)
De grip die een band heeft op een nat wegdek wordt gemeten door het analyseren van de remafstand op een nat oppervlak. Banden met een uitstekende grip op nat zorgen voor een kortere remafstand op natte wegen, betere prestaties op natte wegen en stabieler bochtenwerk en stuurgedrag op natte wegen. Het nieuwe label richt zich enkel op het aspect 'beter prestaties op natte wegen'. Bij een noodstop kan de remafstand van banden uit klasse A tot 30% korter zijn dan de remafstand van banden uit klasse G. Dat betekent - voor een personenwagen die 80 km/u rijdt - een remafstand die 18 meter korter is.
3. Geluid
Dit betreft het externe rolgeluid dat een band maakt, uitgedrukt in decibel. 1 zwarte golf = beste resultaat (het geluidsniveau ligt minimaal 3dB onder toekomstige wettelijke limiet), 2 zwarte golven = middelmatig resultaat, 3 zwarte golven = laagste resultaat (het geluidsniveau ligt tussen de huidige maximumlimiet en de toekomstige wettelijke limiet)    



© 2017  Garage Palermo BVBA - Kezelberg 11 - 8560 Moorsele - Belgium - Tel.: +32 56 50 99 84 - Fax: +32 56 50 67 38